Verklaring van erfrecht
Als een naaste is overleden vragen sommige instanties om een verklaring van erfrecht. Op deze manier hebben instanties zekerheid dat zij zaken regelen met de persoon die daartoe ook bevoegd is. Voor een verklaring van erfrecht moet u naar de notaris.
Waarom heb ik een verklaring van erfrecht nodig?
Een verklaring van erfrecht geeft zekerheid over de bevoegdheid om een nalatenschap af te wikkelen. De bank wil de juiste persoon toegang geven tot de bankrekening van de overledene. En de makelaar wil weten wie de woning van de overledene mag verkopen.
Wie de juiste persoon is, is niet voor iedereen meteen duidelijk. De notaris doet onderzoek wie deze “juiste” persoon is. De notaris heeft de expertise en de toegang tot de informatie die nodig is om onderzoek te doen. Andere instanties hebben dat niet.
Welk onderzoek doet de notaris?
De notaris kijkt in het Centraal Testamentenregisters of er een testament is. Als dat zo is, vraagt de notaris het testament op bij de notaris die dit testament bewaart. De notaris beoordeelt aan de hand van dit testament wie de erfgenamen zijn. Als er een executeur in het testament benoemd is, dan zal de executeur moeten beslissen of hij deze benoeming wil aanvaarden.
Als er geen testament is, dan bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. De notaris onderzoek wie dat zijn. Daarvoor raadplegen wij de registers. Bij onvolledigheid of onduidelijkheid van deze registers benaderen wij rechtstreeks de betrokken gemeente. Of er moet onderzoek gedaan worden bij instanties in het buitenland als het gaat om erfgenamen die in het buitenland wonen.
Als de notaris de erfgenamen in beeld heeft, dan brengt de notaris ze op de hoogte. De notaris controleert de identiteit van de erfgenamen. De erfgenamen moeten een keuze maken over de aanvaarding van de nalatenschap, en de notaris legt uit wat de gevolgen hiervan zijn. Beneficiaire aanvaarding of verwerping heeft ook gevolgen voor de bevoegdheid om een nalatenschap af te wikkelen. Als erfgenamen geen keuze willen maken, dan kan de afgifte van de verklaring van erfrecht daardoor vertraging oplopen. Zodra alle erfgenamen een keuze hebben gemaakt, kunnen wij de verklaring van erfrecht afgeven.
Op het moment dat er een verklaring van erfrecht aan de bank is overlegd, kunnen de erfgenamen weer over de rekening ten name van de overledene beschikken. Deze rekening worden dan vaak ervenrekening genoemd.
Inschrijving Verklaring van Erfrecht in het Kadaster
Indien tot de nalatenschap een woning, stuk grond, een boot of een ander registergoed behoort zoals bijvoorbeeld een appartement of parkeerplaats, dan is het ook verstandig om de verklaring van erfrecht te laten inschrijven in het kadaster.
Een overlijden wordt wel verwerkt in het kadaster, maar wie na dit overlijden eigenaar wordt van het registergoed, wordt niet automatisch aangepast.
Dit is alleen mogelijk door inschrijven van de verklaring van erfrecht.
Wat zijn de voordelen van de inschrijving?
- Jaarlijks ontvangt de eigenaar van de gemeente de WOZ-beschikking en de aanslag voor de waterschapslasten. Deze documenten worden dan aangepast naar de nieuwe eigenaren van het registergoed, en dus niet gesteld op “Erven van”, dit wordt vaak als zeer onprettig ervaren door de erfgenamen, omdat je ieder jaar opnieuw wordt geconfronteerd met het overlijden van een dierbare.
- Als er een hypotheek op het registergoed is gevestigd, en de woning staat nog op naam van de overledene, dan kan het zijn dat de bank de lening wel wil omzetten, maar onder ongunstigere voorwaarden, omdat bijvoorbeeld de langstlevende nog niet als eigenaar te boek staat. Met de inschrijving is de langstlevende al rechthebbende in het kadaster.
- Bij een eventuele verkoop weet de makelaar direct wie bevoegd is om te verkopen, waardoor de makelaar de juiste mensen op kan nemen in de koopovereenkomst.
- De notaris die de overdracht regelt, rekent in beginsel geen extra kosten omdat de verklaring van erfrecht al is ingeschreven en het registergoed al op naam van de juiste, rechtmatige eigenaren staat.
- Als de woning nog geen energielabel heeft, en de woning staat nog op naam van de overledene, dan kun je geen energielabel aanvragen. Dit is anders als de rechtmatige eigenaren in het kadaster zijn verwerkt, door de inschrijving van de verklaring van erfrecht.
Heeft u een verklaring van erfrecht nodig en wilt u deze inschrijven in het Kadaster? Of is er in het verleden een verklaring van erfrecht afgegeven door ons kantoor en wil u deze alsnog laten inschrijven bij het Kadaster? Of wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.