Huis & Hypotheek

Bij de koop of verkoop van een huis, woonboot of appartement komt heel wat kijken. Er moet van alles geregeld worden en emoties spelen daarbij soms een belangrijke rol. Eigenlijk is dat helemaal niet zo vreemd. Per slot van rekening gaat het om een bijzonder moment in uw leven. Reden genoeg om uw zaken goed te regelen.

Wat kunnen wij als notaris voor u betekenen?
De notaris is een belangrijke spil bij de koop of verkoop van een onroerend goed. 

Vaak wordt de koopovereenkomst bij de makelaar getekend. Maar soms zijn koper en verkoper het eens geworden zonder tussenkomst van een makelaar. In dat geval kan de notaris het koopovereenkomst voor u verzorgen. Waarschijnlijk heeft de makelaar voor het tekenen van de koopovereenkomst gevraagd bij welke notaris de overdracht moet plaatsvinden. Maar wat doet de notaris nu eigenlijk precies? We checken alle gegevens van zowel de verkoper, koper als de gegevens van de woning, bekijken de afspraken in de koopovereenkomst, maken de leveringsakte en de hypotheekakte op en zien erop toe dat er betaald wordt en checken alles dubbel voordat we proosten op jullie nieuwe woning!

Koopovereenkomst
In de koopovereenkomst worden belangrijke afspraken gemaakt. Zo bepaalt u welke notaris ervoor gaat zorgen dat alles goed voor u verloopt. De notaris zorgt ervoor dat u zeker weet dat u eigenaar wordt van uw nieuwe woning. Ook zorgt de notaris ervoor dat het door u betaalde geld pas naar de verkoper gaat als u ook werkelijk eigenaar van de woning bent geworden. Dit wordt geregeld in de koopovereenkomst. Als u via de makelaar voor een notaris heeft gekozen, dan stuurt de makelaar de koopovereenkomst naar de gekozen notaris.

Akte van levering
De notaris stelt zorgvuldig de leveringsakte op. Als we de eerste keer alle controles hebben gedaan, maken we een notariële akte waarmee het eigendom van het huis aan u wordt overgedragen. In de leveringsakte staat beschreven welke woning u heeft gekocht, en voor welk bedrag.  Ook kunnen er bijzonderheden in staan waarmee u als nieuwe eigenaar rekening mee moet houden, denk daarbij aan een recht van overpad of een aanwezigheid transformatorhuisje waar u rekening mee moet houden. Wij sturen u het concept van de akte van levering, zodat u dat rustig kunt doornemen. 

Hypotheekakte
We zorgen dat de financiering goed is vastgelegd. Als u de financiering voor uw nieuwe woning hebt geregeld bij een bank of via een hypotheekadviseur, krijgen wij rechtstreeks van de bank de gegevens voor de lening. De bank wil zekerheid voor de terugbetaling. Daardoor verloopt de vestiging van de hypotheek via de notaris. Wij stellen een hypotheekakte op en sturen deze naar u, zodat u deze rustig kunt doorlezen.
Mogelijk heeft de verkoper het huis eerder gekocht met een financiering van een bank, dan zit er mogelijk al een hypotheekrecht op de woning. Wij zorgen dat de hypotheek vervalt, zodat u het eerste recht van hypotheek aan uw eigen bank kunt geven.

Gelden
Het kan zijn dat er in de koopovereenkomst een bankgarantie of waarborgsom is afgesproken voordat de akte van levering getekend gaat worden. Meestal is dit 10% van de koopprijs.
Deze waarborgsom/bankgarantie geeft de verkoper zekerheid. Als de koper zijn afspraken niet nakomt, dan is dit bedrag conform de afspraken in de koopovereenkomst voor de verkoper. Als de koper zijn afspraken nakomt, wordt de gestorte waarborgsom verrekend met de koopprijs die u hier nog moet betalen. Als de financiering via de bank wordt geregeld, dan maakt de bank het geld rechtstreeks naar ons over. Als u zelf nog bij moet betalen, dan informeren wij u daar uiteraard op tijd over.

Overdrachtsbelasting
Bij het kopen van een woning komt er ook overdrachtsbelasting kijken. Het percentage wat afgedragen moet worden aan overdrachtsbelasting kan per situatie verschillen.

En….dan kunnen we nu toch tekenen?
Als alles is geregeld, dan plannen we een afspraak in om de akten te ondertekenen. De dag waarop de akte getekend gaat worden, controleren wij nogmaals het Kadaster en bijvoorbeeld het faillissementsregister om te kijken of er geen bijzonderheden zijn. Het kan namelijk zijn dat er in de tussentijd nog beslag is gelegd, of dat de verkoper in een faillissement terecht is gekomen. Dan kan de overdracht niet doorgaan.
Meestal zijn dit soort situaties niet aan de hand, en kunnen overgaan tot het zetten van een handtekening en kunt u de sleutel van uw nieuwe woning in ontvangst nemen. Als alles goed is gegaan sturen wij de leveringsakte naar het Kadaster zodat zij u als nieuwe eigenaar kunnen registeren. Zo, verhuizen maar!

Een korte bespreking is kosteloos en vrijblijvend.