Levering/overdracht

Akte van levering
Een akte van levering is een essentieel juridisch document, wat wordt gebruikt bij de overdracht van een woning of een perceel grond. Dit document wordt opgesteld door de notaris, en zorgt ervoor dat de eigendom van de verkoper overgaat naar de koper. Zodra dit document is getekend, wordt het document ingeschreven bij het Kadaster, met deze inschrijving is de koper officieel eigenaar van de woning of het perceel grond.

De notaris speelt een belangrijke rol bij de leveringsakte omdat de notaris controleert of aan alle voorwaarden is voldaan, zoals de financiering en de bepalingen uit de koopovereenkomst.
De leveringsakte bevat alle details omtrent het registergoed, en belangrijke afspraken uit de koopovereenkomst, zoals de aankoopprijs.
Na de ondertekening zorgt de notaris voor de inschrijving van de akte bij het Kadaster.

Na de levering
In 99 procent van alle gevallen verlopen de verkoop en de levering vlekkeloos. Een enkele keer hapert er iets, bijvoorbeeld als er beslag op het huis is gelegd door schuldeisers en de eigenaar het huis nog snel probeert te verkopen. Dat is de reden waarom pas een dag na de ondertekening van de akte de koopsom naar de verkoper wordt overgemaakt. De notaris controleert of de stukken bij het kadaster zijn aangekomen en of er op het huis geen beslag is gelegd.

Bent u van plan een woning of een perceel grond aan te kopen of te verkopen? Of heeft u vragen over de verkoop of aankoop? Wij staan voor u klaar om u te begeleiden tijdens dit belangrijke proces.

Een korte bespreking is kosteloos en vrijblijvend.